Bohol

Gooood evening!

Daar ben ik weer, dit keer om te vertellen wat voor een fantastisch weekend ik heb gehad. Want echt, wat heb ik een fantastisch weekend gehad!!

Zaterdagochtend om half vier ging de wekker.. Lekker vroeg, maar zeker voor een goed doel: ik zou om zes uur de boot nemen naar het eiland Bohol! Helaas kon ik uiteindelijk pas de boot om zeven uur nemen waardoor ik eventjes moest wachten, maar dat was geen probleem. Na twee uur varen kwam ik aan op de haven van Bohol, waar een taxi mij op zou staan wachten om te touren door dit prachtige eiland. Ik had het liefst met de scooter rond willen rijden daar, maar omdat ik hier niet mee bekend ben en ik alleen was in een vreemd land leek het mij veiliger om gewoon in een auto te zitten. :)

De taxi chauffeur, longlong, nam me eerst mee naar de tarsiers. Dit zijn suuuper lieve beestjes met een heel klein lijf en ontzettend grote ogen in verhouding. Ze zijn zo klein, dat ik als ik een foto wilde maken van ze mijn camera ze niet eens kon vinden.. Heel bijzonder om te zien!

Vervolgens zijn we doorgegaan naar de zogenoemde 'floating restaurants'. Dit zijn eigenlijk gewoon restaurantjes waar je kan eten, die drijven over de rivier Loboc omdat een bootje het restaurant vooruit vaart. Dit vond ik zo bijzonder, de natuur is echt ge-wel-dig in Bohol. Alleen maar palmbomen, zoveel groen met hier en daar rode bloemen.. onbeschrijflijk mooi. Ook het eten was super! Voor de verandering weer eens een keer rijst gegeten (dit is een grapje, want ik eet hier letterlijk elke dag rijst). Toen het restaurant terugvaarde stopte het bij een klein hutje op de rivier, waar we ineens toegezongen werden door een klas met enthousiaste kinderen! Mijn hart smolt, ze danste en zingen en speelde gitaar.

Na een volle buik heb ik mijn weg vervolgd naar de beroemde Chocolate Hills! Heel bijzonder om dit in het echt te zien. Chocolate Hills is een gebied van meer dan 50 vierkante kilometer met 1.268 vrijwel gelijke kegelvormige heuvels van circa 30 tot 50 meter hoog. Ze zijn grotendeels begroeid met gras dat tijdens het droge jaargetijde een bruine tint krijgt. De heuvels doen dan enigszins denken aan reusachtige chocoladebergen (thanks, Wikipedia). Wauw, Wikipedia leert me zelfs dat in 1988 de Chocolate Hills werden uitgeroepen tot Nationaal Geologisch Monument door de Filipijnse regering! Super gaaf dat ik dit in het echt heb kunnen zien. Ik moet dit wel even googlen, want mijn tourguide zijn Engels was net zo slecht als de grap over de rijst die ik eerder maakte.

In de taxi verder besloot ik dat ik wel graag wilde ziplinen. Onderweg naar de zipline reden we door een 'handmade forest', een bos dat gemaakt is door mensen. De bomen stonden mooi naast elkaar en waren erg hoog, het verschilde heel erg van de oorspronkelijke begroeiing in Bohol waardoor het bijzonder was om te zien!

De zipline was echt vet leuk. Ik kreeg een harnas om en een helm op mijn hoofd. Ik moest eigenlijk gewoon gaan liggen, waarna ze mij loslieten. Het leek echt alsof ik vloog! In het begin best spannend, want je zweeft wel hoog boven de grond. Maar een ervaring om nooit te vergeten!

Hierna ben ik naar Baclayon Church gegaan, één van de twee oudste kerken in Bohol. Even wat cultuur snuiven kan ook geen kwaad! Het was een hele oude kerk met een museum eraan gebouwd.

Ik was natuurlijk ontzettend moe van de dingen die ik zojuist al heb opgenoemd, maar ik kon maar geen genoeg krijgen van dit eiland. Daarom besloot ik om nog even een super enge, dikke, grote slang aan te raken en een kleintje om mijn nek te doen in een dierentuin in Bohol.

Nou, hierna was ik toch wel echt kapot. Daarom ben ik naar het hotel gebracht waar ik één nacht zou verblijven. Ik geloofde mijn ogen niet: het was zo luxe en mooi! Ik werd ontvangen met een drankje en in mijn bed paste zeker zezven mensen. Natuurlijk meteen naar het witte zandstrand met het heldere blauwe water en de vele palmbomen! Ik heb mijn ogen uitgegeken en belachelijk veel foto's gemaakt. Genieten.

Na een lekker hapje eten besloot ik toch maar mijn ogen te gaan sluiten, want de volgende dag zou ik weer om vijf uur opmoeten om te gaan island hoppen! Slapen doen we wel als we dood zijn, toch? Helaas was mijn boot op een Titanic wijze ten onder gegaan; hij had een steen geraakt en dus het strand waar ik wachtte niet bereikt. Maar gelukkig ben ik goed opgevangen door een andere kapitein. Ik heb een andere familie overgehaald om met mij mee te gaan op het avontuur, want ik was toch in mijn eentje en zij waren er ook heel enhousiast over!

Onderweg naar het eerste eiland is mijn droom uitgekomen. IK HEB WILDE DOLFIJNEN GEZIEN!! Maar echt, dat is niet te beschrijven hoe bijzonder dat is. Ik stond te krijsen als een klein kind, de drie kinderen die bij mij in de boot zaten waren er niks bij. Eenmaal aangekomen op het eerste eiland. Balicasag, besloten we te gaan snorkelen. Het water was zo helder, je kon de bodem perfect zien! We werden met een bootje naar een plek gebracht waar we konden snorkelen. Ik weet niet of jullie mijn vorige berichten hebben gelezen, maar daar ben ik ervoor uitgekomen dat ik een angst voor vissen heb. Dus; who's proud?! Gewoon lekker tussen die beestjes gaan zwemmen. En wat was het gaaf!! Zoveel kleuren, zoveel soorten, ik heb echt genoten. Ik had gehoord dat je zelfs ook met schildpadden kon zwemmen.. Nou. dat ga ik in Nederland echt niet doen dus ik greep mijn kans natuurlijk. Dus het bootje vaarde me verder naar waar de schildpadden zwommen. Wat waren die groot!! Omdat het water zo helder was, leek het echt alsof ze super dicht aan het wateroppervlak zwommen. Het water was echter vijf meter diep, maarja dat wist ik niet. Ik vond het dus dood eng om uit dat bootje te springen, omdat ik bang was dat ik die schildpad zou vermoorden. Ik ben heel blij dat ik toch in dat water ben geplonsd. Wauw, wat super bijzonder was dat zeg. Deze wilde schildpadden zijn de mooiste die ik ooit heb gezien!

Na dit super mooie eiland zijn we doorgevaren naar het volgende eiland: Virgin Island. Ook dit water was bizar helder. Het water was hier heel laag, dus je kon makkelijk staan. Er waren eet kraampjes in het water, super grappig! Mensen stonden gewoon met pannen op tafels te eten en er waren karren met fruit. Ook liepen er mensen door het water, die sierraden verkochten en andere souvernirs. Grappig!

Hierna gingen we weer terug naar Bohol, naar mijn prachtige resortje. Nog even genieten van de laatste uren daar, want ik zou om 5:30 's avonds de boot alweer terughebben naar Cebu. Ik wilde echt niet weg daar, Bohol is de mooiste plek waar ik ooit in mijn leven ben geweest. Zonder twijfel! Ik zou er super graag nog een keer terugkomen.

Nu jullie weten hoe mijn weekend is geweest en dat ik me echt wel meer dan prima vermaak hier, ga ik verder met een opdracht die ik moet maken voor school. Jammer maar helaas gaat dat leven ook gewoon door.. Maar we moeten blij zijn dat we zulk goed onderwijs hebben in Nederland en dat wij de mogelijkheid hebben om te kunnen studeren, zodat we later een goede baan kunnen krijgen. Ik leer ontzettend veel hier!

Veel liefs

Reactie toevoegen

Het reageren op weblogberichten is niet mogelijk.